Ekonomik ve enerji krizi ortamında, video oyunu sektörü 2022’de inişli çıkışlı bir dönem yaşadı. Koronavirüs pandemisiyle başlayan bileşen kıtlığı hâlâ hissediliyor ve teknoloji fiyatları endişe verici bir artış eğilimi gösteriyor.
Ancak 2022, bazı harika yayınlarla ve bazılarının çok daha az başarılı olmasıyla tamamen kasvetli değildi. En sevdiğimiz hobimizden yılın öne çıkan olaylarına bir göz atalım.
Kıtlık daha yüksek fiyatlar anlamına geliyor
© NVIDIA |
Maalesef bu, 2022 yılının birden çok yönden ana teması. Koronavirüs pandemisi, Ukrayna’daki savaş ve hiç bitmeyen küresel ekonomik ve enerji krizinden kaynaklanan bazı kalıntılar arasında birçok sektör yavaşlıyor. Oyun bunlardan biri ve diğer ürünlerin yanında bir grafik kartı, işlemci, PS5 veya Xbox Series X/S almak hâlâ zor.
Genel olarak, özellikle yeni nesil konsollar için son birkaç ayda işler biraz iyileşti. Ancak bu, NVIDIA’nın Ada Lovelace mimarisine sahip yeni (ve pahalı) RTX 40XX (küçük bağlantı sorunlarına tabidir) veya AMD’nin RDNA 3 mimarisine sahip Radeon 7000 için geçerli değildir.
Kıtlık zamanlarında, arzın talebi karşılayamaması kaçınılmaz olarak daha yüksek fiyatlara yol açıyor. Tabii bunun en çarpıcı örneği, RTX 4090 ve 4080’in tıpkı o zamanki RTX 30XX gibi dakikalar içerisinde kıtlığa kurban gitmesi. Bir PS5 veya Xbox Series X almak, piyasaya sürüldükten iki yıl sonra bile hala bir zorluk olmaya devam ediyor, ancak bazı iyileştirme belirtileri var.
Bu muazzam talebe verilen tepki açıktı: yeni nesil grafik kartları için fahiş fiyatlar ve Sony’nin yeni nesil konsolu için 50 dolarlık bir fiyat artışı. Microsoft, bu yıl Xbox Game Studios oyunlarında 10 dolarlık fiyat artışıyla enflasyonun siren şarkısını savuştursa da, 2023’te durum böyle olmayacak.
El konsolları güçlü bir geri dönüş yapıyor ve VR yavaşlıyor
© Valve |
Bu yılın en yeni ürünü el konsolları, daha doğrusu “hibrit PC’ler” oldu. Yaşına rağmen hala harika durumda olan durdurulamaz Nintendo Switch ile rekabet etmekle ilgili. Aynı zamanda oyunculara mobil oyunlara göre daha iyi bir alternatif sunuyor.
Tabii ki, bu yeni yangını başlatan şey, birden fazla yönden ümit vadeden Steam Deck’ti. Valve’ın en son projesini çevreleyen heyecan, bulut odaklı Logitech G Gaming el konsolu (bu yıl önemli ölçüde genişletilen bir model… bir istisna dışında) veya bir Razer konsolunun duyurusu gibi başkalarını da doğurdu.
Bu aynı zamanda, son derece popüler olan Meta Quest 2’den uzun bir yol kat eden ancak video oyun endüstrisinde hala çok küçük bir nişi temsil eden VR’nin son derece belirsiz gelişimiyle de taban tabana zıttır. Meta Horizons gibi durdurulan meta veri sunucularının bu yılki eğilimi tersine çevirmeye yardımcı olmadığı açık.
Harika oyunlar, büyük devralmalar ve nihayet bazı iyi uyarlamalar!
© Sony Santa Monica |
Geçen yıla kıyasla 2022’de oyun cephesinde kesinlikle çok şey oldu. Elden Ring’in 2022 Oyun Ödülleri’nde Yılın Oyunu seçilmesi, FromSoftware ve açık dünya oyunları için yadsınamaz bir kilometre taşıydı. Diğer önemli yayınlar arasında God of War Ragnarök, Horizon Forbidden West ve iki başarılı Fransız oyunu A Plague Tale: Requiem ve Stray yer alıyor.
PC, Sony tarafından da korunuyor ve endüstri devi, bu platforma giderek daha fazla özel lisans getirmek istiyor. Endüstri devlerinden bahsetmişken, 2022 aynı zamanda Microsoft’un Activision-Blizzard’ı satın alması gibi abartılı satın almaların yılıydı (ancak anlaşma henüz kesinleşmedi). Sony ise gördüğümüz olumsuz sonuçlarla Activision’a geçmeden önce Microsoft tarafından kontrol edilen Bungie’yi satın aldı.
2022, film ve dizi uyarlamaları için de iyi bir yıl oldu. Fransız animasyon stüdyosu Fortiche imzalı Arcane veya Japon stüdyo Trigger imzalı Cyberpunk: Edgerunners, her ikisi de Netflix tarafından üretiliyor.
Talihsiz çıkışlar
Bu iyi haber, bazı talihsiz ayrılıklarla gölgelendi. Bulut oyunlarına geri dönen Stadia, üç yıllık sadık hizmetin (az ya da çok) ardından yakında kapılarını tamamen kapatacak. Sektörden bir başka önemli sapma, NVIDIA’nın ortaklarına yönelik politikalarına derinden katılmadığı için grafik kartı üretimini tamamen durdurma kararı alan EVGA’dır.
2023 video oyunları için iyi bir yıl mı?
Mevcut küresel durum devam ederse 2023, video oyun sektörü için o yılın tekrarı olabilir. Ancak 2022’de çıkması gereken ancak ertelenen oyunlarla da dolu olabilir.
Neler olacağını görmek için gelecek yıl görüşmek üzere!