2023 yılı, aralarında Baldur’s Gate 3, Spider-Man 2, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, Street Fighter 6, FF XVI, Armored Core 6 ve Octopath Traveler 2’nin de bulunduğu çok çeşitli yüksek kaliteli video oyunlarıyla dikkat çekmiştir. Ne yazık ki, video oyun endüstrisindeki dostane atmosfer, dünya çapında binlerce geliştiriciyi etkileyen köklü bir sorunu gizliyor. Şirketler çalışanlarını elde tutmakta zorlanıyor ve sağlıklı kârlara ve başarılı oyunlara sahip olanlar bile gelişigüzel işten çıkarma dalgalarıyla karşılaşıyor. Tüketici perspektifinden bakıldığında, 2023 tarihin en üretken yıllarından biriydi. Aynı zamanda sektördeki profesyoneller için de en yıkıcı dönemlerden biri olduğu kanıtlandı.
Dünyadaki lisanslı geliştiricilerin üçte biri
Riot Games bu trendin en son kurbanlarından biri ©Tupungato – Shutterstock.com |
Dün, video oyun sektörünün en etkili şirketlerinden Riot Games, işgücünün %11’ini ya da yaklaşık 530 pozisyonu etkileyen bir işten çıkarma dalgasını duyurdu. Sonuç olarak, bağımsız stüdyolarla işbirlikleri yoluyla League of Legends irfanını genişletmek için tasarlanan Riot Forge programından vazgeçildi. Ne yazık ki Riot Games bu tür işten çıkarma planlarını açıklayan ilk şirket değil. 2023 yılında Unity, Epic Games, Amazon Games, Microsoft ve Electronic Arts da benzer planlar açıklamış olabilir.
GDC (Oyun Geliştiricileri Konferansı) tarafından hazırlanan bir rapor, video oyun endüstrisinde çalışan geliştiricilerin üçte birinin 2023 yılında ya kendilerinin işten çıkarılması ya da doğrudan meslektaşlarının ayrılmak zorunda kalması nedeniyle işten çıkarılmalardan etkilendiğini ortaya koydu. Çalışmanın istatistikleri endişe verici. Görüşülen 3.000 sektör temsilcisinin %9’u işten çıkarıldığını, %17’si bir meslektaşının işten çıkarıldığını ve %11’i de stüdyolarının işten çıkarma yaptığını doğruladı. Toplamda, sorgulananların %36’sı ekiplerindeki ya da stüdyolarındaki işten çıkarılmalardan etkilenmiştir.
İyileşmesi pek mümkün olmayan bir eğilim…
Bu işten çıkarmalardan en çok etkilenen meslekler arasında, kalite güvencesi için oyun testlerine kendini adamış profesyoneller olan QA Tester’lar ön sıralarda yer alıyor. 22’si işten çıkarıldığını bildiriyor. Buna karşılık, stüdyo satış ve finans yöneticileri daha iyi durumda; ankete katılanların sadece %2’si işten çıkarıldığını bildirdi.
Bu ortamda gelecekten emin olmak zor. Önümüzdeki 12 ay içinde olası işten çıkarmalar konusunda endişe duyup duymadıkları sorulduğunda, %56’sı bir miktar endişe duyduğunu belirtmiştir. Bu anketin sonbaharda yapıldığını belirtmek gerekir. Dolayısıyla, bazı katılımcıların dile getirdiği endişeler, özellikle kış aylarında meydana gelen çok sayıda işten çıkarma göz önüne alındığında, o zamandan bu yana doğrulanmış olabilir.
Açık olan bir şey var: video oyun endüstrisindeki istihdam durumu, endüstrinin mevcut rekor kıran satış rakamlarına rağmen iyileşiyor gibi görünmüyor.
Kaynak: Gamedeveloper.com