AMD sonunda devreye girdi ve NVIDIA’nın DLSS 3.5 teknolojisine yanıt olarak FidelityFX Süper Çözünürlük 3.0’ı piyasaya sürdü. Bu güncelleme, kare hızını artırma özelliğini ekliyor. Maalesef bu sürüm en yeni nesil AMD ekran kartlarını desteklemiyor.
Gamescom 2023’te, özellikle AMD Gaming Festival sunumunda, firma oyun severlere yönelik bir dizi heyecan verici duyuru gerçekleştirdi. Bunlardan en çarpıcı olanı, yeni RDNA 3 grafik kartları olan Radeon RX 7700 XT ve RX 7800 XT’nin tanıtımıydı. Bu iki ek kart ile AMD, bu nesil için ürün yelpazesini başarıyla tamamladığına inancını dile getirdi. RX 7000 serisine ek olarak, şirket, GPU’ları desteklemeyi ve oyunlardaki kare hızlarını artırmayı amaçlayan en son teknolojileri olan FSR 3.0 (FidelityFX Super Resolution) ve HYPR-RX’i detaylandırdı.
Öncelikle bu iki düzeltmenin yeni olmadığını belirtmekte fayda var: AMD, Kasım 2022’de bu sorundan kısaca bahsetmişti. Ancak artık bu düzeltmelerin nasıl çalışacağı ve ne zaman kullanıma sunulacağı konusunda çok daha net bir fikrimiz var.
FSR 3: AMD’nin DLSS 3.0’a yanıtı
FSR 3, AMD’nin Süper Çözünürlüklü FidelityFX’inin en son sürümüdür. Bu teknoloji, görüntü kalitesini iyileştirmek ve kare hızını artırmak için tasarlanmış bir zaman ölçeklendirme yöntemidir. FSR, AMD Derin Öğrenme Süper Örnekleme (DLSS) ve Intel XeSS teknolojileriyle uyumludur.
Ancak FSR, DLSS’ten önemli bir farkla ayrılır: açık kaynaklıdır ve yalnızca AMD GPU’larıyla sınırlı değildir. Buna karşılık, NVIDIA’nın teknolojisi olan DLSS, yalnızca GeForce RTX serisinde, hatta DLSS 3’te mevcuttur. FSR yalnızca GeForce RTX 40 serisini (0’da) desteklese de şu anda 300’den fazla oyunu destekliyor veya destekleyecek şekilde tasarlandı. Bu, birden fazla grafik kartının FSR 3’ü kullanabileceği anlamına geliyor.
© AMD |
FidelityFX Süper Çözünürlüğün en son sürümü, FSR 2.0 ile karşılaştırıldığında, AMD Fluid Motion Frames (AFMF) adı verilen bir teknolojiye sahiptir. DLSS 3.0’da da durum benzer (NVIDIA yakın zamanda DLSS 3.5’i duyurdu). Bu, önceden oluşturulmuş ek karelerle FPS’yi yapay olarak artıran bir teknolojidir.
© AMD |
AMD’ye göre FSR 3.0, bir oyunda saniyede üretilen kare sayısını üç kattan fazla artırabiliyor. Şirket, bu tür kazanımların 4K/Ultra RT ayarlarında, örneğin Forspoken oyununda elde edildiğini iddia ediyor. FSR kullanmadan önce FPS değeri 36 FPS iken FSR 3.0 ile 3.4 kat artışla 122 FPS’ye çıktı.
© AMD |
AFMF, FSR 3.0’a eklenen tek özellik değildir. AMD ayrıca oyun deneyiminden ödün vermeden yapaylıkları azaltmak için kullanıcı arayüzü oluşturmayı algoritmanın ayrılmaz bir parçası olarak görüyor.
© AMD |
OpenGPU makalesine göre bu sürüm, geliştiricilere çeşitli avantajlar sunuyor. Bunlar arasında FRS 3.0 kodunun tamamen HLSL (High-Level Shading Language) ile yazılmış olması ve iş yüklerinin ana oyun işlem hattını etkilemeden asenkron olarak yürütülmesi yer alıyor. AMD aynı zamanda FSR 3’ün, mevcut FSR 2 oyunlarına entegre edilmesinin kolaylığını vurguluyor ve FSR 3’ün yakın gelecekte FidelityFX SDK’ya entegre edileceğini belirtiyor.
FSR 3 için hangi ekran kartı uygun?
Oyuncular için FSR 3 gibi eski sürümler de çeşitli yapılandırma seçenekleri sunuyor. Bu seçenekler arasında Klasik Kalite, Dengeli, Performans modları ve yeni eklenen Yerel AA kalitesi yer alıyor. Yerel AA modu, adından da anlaşılacağı gibi, doğal çözünürlükte kenar yumuşatma ve keskinleştirme uygulayarak oyun deneyimini iyileştirir.
Donanım uyumluluğu konusuna gelince, DLSS 3.0’ın Kare Üretimi gibi FSR 3.0 da belirli sınırlamalara sahiptir ve AFMF ile donatılmış FSR 3.0, basit yükseltmeli FSR 3’ten daha dar bir kapsam sunar.
Pratikte FSR 3’ün avantajlarından tam olarak yararlanmak için en az Radeon RX 5700 veya GeForce RTX 20 serisi grafik kartına ihtiyacınız var. Aslında AMD, RX 6000 veya GeForce RTX 30 serisi kartı öneriyor.
© AMD |
Kare Üretimi özelliği olmayan FSR 3, eski nesil GPU’larla daha uyumlu bir hale gelir. Bu teknoloji, Radeon RX 590 ve GeForce GTX 10 Serisi grafik kartlarından başlayarak desteklenmektedir.
© AMD |
AMD, RDNA 2 ve RDNA 3 iGPU’larında FSR 3 desteğinden bahsetmemiş olsa da, bu durumun bu şekilde olduğunu düşünüyoruz.
Hangi oyunlar FSR 3’ü destekliyor?
Bilindiği üzere, hem DLSS hem de FSR teknolojileri, oyun geliştiricilerinin önceden entegrasyon yapmasını gerektirir. Bu nedenle, mevcut tüm oyunlarda anında etkinleştirilebilecek evrensel çözümler değildirler.
FSR 3.0 sürümü, Forspoken ve Immortal of Aveums adlı iki oyunla birlikte piyasaya sürülecek. AMD, bu konuda “Yakında” açıklamasında bulunuyor. Ayrıca şirket, ortak stüdyoların ve gelecekteki oyunların bir listesini de paylaşmış durumda.
© AMD |
Söz konusu stüdyolar:
- Ascendant Studios
- Enduring Games
- Square Enix
- Massive Entertainment
- Ubisoft
- CD Projekt Red
- Saber Interactive
- Focus Entertainment
- 11 bit studios
- Offworld Industries
- Game Science
- Pearl Abyss
- SEGA
- Ryu Ga Gotoku Studio
- Reflector (Bandai Namco)
© AMD |
Oyunlara gelince:
- Avatar: Frontiers of Pandora
- Cyberpunk 2077
- Warhammer 40K : Space Marine II
- Frostpunk 2
- Squad
- Starship Troopers: Extermination
- Black Myth: WUKONG
- Crimson Desert
- Like A Dragon: Infinite Wealth
AMD HYPR-RX: Tüm oyunlarda FSR’ın yerine geçen bir çözüm
© AMD |
RSR, FSR 3.0’a kıyasla daha düşük bir görüntü kalitesi sunsa da, HYPR-RX’in FSR’ye göre önemli bir avantajı bulunmaktadır: Adrenalin yazılımındaki seçenek sayesinde, tüm DirectX 11 ve DirectX 12 oyunlarına önceden entegrasyon gerektirmeden doğrudan uygulanabilir. Ancak olumsuz bir tarafı, HYPR-RX’in bir RDNA 3 grafik kartı (Radeon RX 7000) gerektirmesidir.
© AMD |
HYPR-RX, 6 Eylül itibarıyla piyasaya sürülecektir. Ancak AFMF desteği daha sonra, 2024’ün ilk çeyreğinde eklenmiş olacaktır.
© AMD |
Kaynak: GPUOpen (AMD), AnandTech